Ana içeriğe atla

Yandex İsyanı

Her iki taraf da isyan ediyor. Yandex tarafından neden bu kadar iş yapıyoruz ama halen Yandex’te en çok aranan kelime Google iken, bir de masum bilgisayar kullanıcıları var; ne zaman bir program yüklemek isteseler Yandex de ortaya çıkıyor “Beni de yükle!” diye… Aslında biraz ironi yapıyorum isyan konusunda. Bilgisayar kullanıcıları açısından bakıldığında, aslında isyan edilecek bir durum; ama bir de olaya Yandex açısından bakmak lazım. 2000’li yıllara kadar Arama motorları konusundaki büyük pazardan Google galip çıktı. Tüm rakiplerini devre dışı bırakarak bu alanda birinci olmayı başardı. Tabi ki bir de Google’ın da giremediği Çin pazarı var. Ama dünyanın bir çok ülkesinde Google birinci arama motoru; hatta Yandex Rusya kökenli olsa da yapılan son araştırmalarda Rusya’daki kullanıcıların da çoğunun Google ya da Google altyapılı arama motorlarından birini kullandığını görebilirsiniz. Aslında arama motorları halen çok büyük bir Pazar Google’a rağmen. Aynı zamanda stratejik önemi de var. Örneğin bir ülkede birinci arama motoruysanız; sadece arama verilerinize bakarak bile, o ülkenin hangi ruh halinde olduğunu anlayabilir; yakınlaşan seçimlerde kimin galip geleceğine dair olabilitesi yüksek tahminler yürütebilir vb. çoğu konuda bilgi sahibi olabilirsiniz. 

Bunların bir çoğundan ve daha fazlasından bahsetmeme zaten gerek yok; niye biliyor musunuz? Çünkü zaten istediğiniz her şeye bu arama sonuçlarına göre ulaşabilirsiniz. Aslında bu açıdan bakıldığında neden Çin’in diğer arama motorlarına izin vermediğini anlayabilirsiniz. Hatta Çin başbakanı aynen bu sözü kullanmıştı. “Biz, halkımızın bilgilerini Amerika’ya veremeyiz”. Ama bir nokta da var ki Google artık sadece arama motoru değil. Bir ahtapotun kolları gibi, Google’ı teknoloji dünyasının her alanında bulabilirsiniz. Ve bu şekilde büyümesinin asıl nedeni de, gerçekten teknoloji üretmesi bence. İsterseniz bir de, bu konularda Yandex’in tutumuna bakalım. Google, Bing, Yahoo gibi devler varken; piyasaya bir tane daha arama motoru ile çıkmak aslında çok zor. Benim şahsi görüşüm: tabi ki çıksın; ama bir fark ortaya koysun. Ben Google kullanmaktan memnunum, buna alıştım, seviyorum; neden daha düşük kapasitede bir arama motoru kullanayım ki? Özetle, “Yandex, bana ne sunuyorsun? Neden kullanayım seni? Sırf diğer yazılımlarla birlikte yüklenmek istiyorsun diye mi? Bunlardan daha fazlası olman lazım.”
Steve Jobs’un teknoloji dünyası, teknoloji pazarı ile ilgili çok güzel bir tespiti var ki; buna her zaman katılırım. Diyor ki: “Teknoloji dünyasında ilerde olmak istiyorsanız, çok ekstra şeyler; ya da ideal teknolojiler üretmenize gerek yok. Sadece var olanlardan biraz iyi iseniz, siz önde olursunuz.” Bunu bence Yandex yöneticileri de biliyorlardır. Aslında Yandex’in bu kadar para harcamasını anlayabiliyorum ben. Yukarıda biraz bahsetmiştim: Bir ülkede, “hangi sözlerin arandığı” analizini yapabiliyorsanız; o ülkenin gizli servislerinden daha çok şey biliyorsunuzdur. İşte, Yandex sponsorlarının da aslında yapmaya çalıştıkları şey bu olabilir; çünkü ülkelerin arama sonuçlarına göre yapılan analizlerin ne kadar başarılı olduklarını gördüler ve bu alanda yatırım yapmaya karar verdiler. Ahh Fenerbahçeliler… Siz de Yandex’te Google aramaya devam edin!
Neyse, biraz da Yandex’in neden uygulamalara sponsorluk yaptığından bahsedeceğim. Biliyorsunuz teknoloji dünyasında bir şeyi tanıtmak istiyorsanız en iyi araç Adwords kullanmaktır. Aranılan kelimelere göre, Google sizi yönlendirir; ama bir de rakip firmalar var… Sonuçta Yandex, aslında Google’ın bu alanda bir rakibi olmak için uğraşırken; Google bunun reklamını yapar mı? Ben olsam yapmam… Yandex de, çözümü çok indirilen uygulamalara yatırım yapmakta bulmuş.
Yandex’e bir mesajım var buradan aslında: “Yandex, henüz Yandex’in arama motoru olduğunu duymayanlar için virüs olarak algılanıyor.” Yani insanlarda öyle bir algı var. Bu algıyı yok etmek için Fenerbahçe’yi kullanmak güzel bir çözüm olmuş. Aslında dikkat ederseniz, son zamanlarda Yandex artık programlarla birlikte çıkmamaya başlıyor. Bunun temel nedeni de, programlarla adını duyurma stratejisinin; aslında Yandex’e ismini duyurmaktan çok zarar vermiş olduğu gerçeğidir. Mesela sizin için bir öneri Yandex yazılımcıları: “Sizi biraz eleştiriyorum ya, bunu yapay zeka olarak algılamanız lazım. O zaman ayrıcalık yaratırsınız. Ama yazılımınız ne yapıyor? Bu yazıyı da tüm yazılar gibi indexlemeye devam ediyor.”
Bir konu daha var ve bunu herkes bilmelidir ki: “Yandex’in asıl amacı Türkiye’de yapılan aramaların ne olduğunu bilmek.” Ki Fenerbahçe’ye yapılan yatırımın nedeni de budur; çünkü bu kadar harcanan parayla, otuz tane Yandex gibi arama motoru yapardınız. Üstelik bir tane yapıp, AR-GE için uğraşsaydınız; arama sonuçlarınızda en çok aranan kelime Google olmazdı.
Buradan biz de kendimize bir pay çıkarmalıyız: “Milli arama motorunun önemi.”

Ben üniversitedeyken, 4-5 tane arama motoru yapan öğrenci grupları vardı; sadece bizim sınıfta. Toplayın şu çocukları, yaptırın işte. Türkiye’nin geleceği için bu yapılmak zorunda. Yapmalısınız. Yapıldığını; ya da yapılmaya çalışıldığını biliyorum Tubitak tarafından; ama hızlanın, bitirin bir an önce; çünkü aç kurtların bazıları içimizde, bazıları da kapıdan girmeye çalışıyor. 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Medyan (Ortanca) Nedir? Nasıl Hesaplanır? Nerelerde Kullanılır?

Medyan işlemi olasılık hesaplamalarında sıkça kullanılan bir sayı dizisinin ortalamasını hesaplamak için alternatif yöntemlerden bir tanesidir. Ortanca medyan işleminin diğer adıdır. Matematiksel olarak medyan işlemi bir sayı dizisi küçükten büyüğe sıralayarak ortada kalan elemanı medyan değeri olarak belirleme işlemidir. Örnek verecek olursak: 2, 1, 5, 4, 5, 1, 2, 3, 5 serisi sıralanırsa 1, 1, 2, 2, 3, 4, 5, 5, 5 serisi elde edilir. Bu seri 9 elemanlı olduğundan ortadaki, yani 5. eleman (medyan) olacaktır. 5. eleman 3 sayısıdır. Yani ortanca değeri 3'dür Eleman sayısı tek sayı olan bir seride medyan değerin sırasının hesaplaması şu şekilde formüle edilir. Medyanın Sırası = (Eleman Sayısı + 1) / 2 Bu formülü yukarıdaki örneği uygulayacak olursak; Medyanın Sırası = (9 + 1) / 2 = 5 Veri serisi eleman sayısı bir çift sayı ise bu durumda serinin 2 medyanı olacaktır. Örneğin 2, 1, 5, 4, 5, 1, 2, 3, 5, 4 serisi sıralandığında 1, 1, 2, 2, 3, 4, 4, 5, 5, 5 s

Ağaçlar Kireçle veya Badana İle Neden Boyanır?

Ağaçlar kireçle boyanmasının veya badana yapılmasının hem çevreye hem de doğaya, ağaçlara faydası var. Bu makalede bu geleneği enine boyuna tartışmaya çalıştık. Ağaca zarar veren mikrop ve bakterileri öldürür. Ağacı çok aşarı soğuk havalarda ve çok aşırı sıcak havalarda korur. Ağacın çürümesini ve kurtlanmasını önler. Ağacın gövdesinin alabileceği zararları en az düzeyde düşürmeyi sağlar. Hoş, güzel, hijyenik, temiz pırıl pırıl bir görüntü oluşturur. Ayrıca çok sıcak havalarda da ağacı yanmaya karşı korumak. En büyük etkisi soğuk havalarda ağacı don vurmalarına karşı korumak . Küresel ısınma göz önüne alındığında mevsim değişiklikleri ani don, ani ısı artışları ve azalışları sonucunun doğuracağı etkenler için yararlı etkin bir yöntem. Gövdeden obur dalların çıkmasını azaltmak için sürülür. Kireçleme ağaçları güneş yanığından korumak için yapılıyor. Ağaçlar da güneşten yanabiliyorlar. Bu arada odun dokudaki gözenekleri doldurarak kapattığı için, zararlıların yuv

Azərbaycan Dilində Vurğu Qəbul Etmeyen Şekilçiler

Sözlərdə hecalardan birinin digərlərinə nisbətən daha qüvvətli deyilməsinə heca vurğusu deyilir. Üzərinə vurğu düşən hecaya isə vurğulu heca deyilir. Azərbaycan dilində vurğu adətən söz sonuna düşür. Söz şəkilçi qəbul ederkən vurğu adətən şəkilçinin üzərinə keçir. Məsələn: çiç ə k - çiçəkl ə r - çiçəklərd ə n məkt ə b - məktəbl i - məktəblil ə r - məktəblilərd ə n Buna baxmayaraq dilimizdə bir sıra şəkilçilər var ki onlar vurğu qebul etmirlər. Bu məqalədə Azərbaycan dilində vurğu qebul etməyən şəkilçilər incələnəcək ve bu şekilçilərin hansı hallarda vurğu qebul edib hansı hallarda vurğu qebul etmediyi araşdırılacaqdır. Eyni zamanda bildirmək istəyirəm ki vurğu ilə bağlı daha geniş və ətraflı məlumat üçün Azərbaycan Dilində Vurğunun Praktik Məsələləri adlı məqaləyə də nəzər yetirə bilərsiniz.  1. İsimlərdəki şəxs(xəbərlik) şəkilçiləri Məsələn: müəli'məm müəli'msən müəli'mdir müəli'mik müəli'msiniz müəli'mdirlər Qeyd: -dır4