Ana içeriğe atla

Arama Motorlarında YAPAY ZEKA

Aradığınız konuyla alakalı birkaç kelime yazarsanız ve internet dünyasının tüm sonuçları önünüze gelir.  Şüphesiz ki, bu eşsiz aracın arkasında zekice yazılmış kodlar var. Arama motoru üzerinde çalışan firmaların senelerdir biriktirdiği tecrübe, birikim ve AR-GE çalışmaları arama motorlarını kusursuz yapmak içindir. Çünkü sadece kusursuz arama motorları medya mogullarından, gelirin arama motorlarına akmasını sağlayabilir…


Dünyadaki web sitelerinin sayısı arttıkça domain mantığının da yetersiz kalması arama motorlarının dünyamızın bir parçası olmasına neden olmuştur. Dünyada en çok kullanılan arama motorları Google, Baidu, Yahoo, Bing, Yandex vb. dikkat ederseniz hepsinin bir birine benzer olduğunu görebilirsiniz. Hepsinde bir arama kutucuğu vardır. Aradığınız kelimeyi yazarsınız ve ideale yakın bir sonuç alırsınız. Bununla beraber web sayfalarının içeriğine göre en güçlü içerikler de genelde ilk sıralarda listelenir ve bu sayede aradığınıza çok kısa sürede ulaşırsınız. Yapılan araştırmalar da gösteriyor ki, ilk sayfada aradığını bulamayanlar da arama sözcüklerini değiştirerek tekrar arama yaparlar.
Peki, aradığımız anahtar kelimelere uygun sonuç sıralaması gerçekten doğru mudur? Yani aradığımız kelimelere en uygun sonucu gerçekten bulabiliyor muyuz? Bu alanda yapılmış çalışmalar gösteriyor ki, eğer bilgi almak istediğiniz konuyla alakalı olarak hiçbir bilginiz yoksa o zaman sayfa sıralamasının bir önemi yoktur ya da, bir konuyu hangi makalenin iyi anlattığının bir önemi yoktur. Eğer bilgi almak istediğiniz konuda, ön bilgiye sahipseniz arama sonuçlarını analiz etmede ve hangi sayfaya gideceğinizde daha seçicisinizdir. İşte bu noktada arama motorlarının kalitesini anlamak için en iyi zamandır. Yani çok iyi bildiğiniz bir konuda, yalan yanlış bilgilerle dolu bir makalenin ilk sayfada ya da ilk sırada size sunulması. Aslında bu biraz da, bu kadar teknolojik gelişmenin yanında arama motorlarının ne kadar zayıf kaldığını gösteren önemli noktalardan bir tanesidir. Çünkü arama motorları bir makalenin içeriğini anlamak yerine, anahtar kelimeler üzerine kurulmuştur. Dünyadaki dillerin sayısı dikkate alındığında bu yapının evrensel bir boyutu olduğu söylenebilir. Ama ideal arama motorları için olmazsa olmaz konulardan bir tanesi içeriği anlamak ve anahtar sözcüklerle anlamlı içeriği ilişkilendirmek olmalıdır. Aynı zamanda arama motoru örümcekleri web sitelerini tararken konunun mantığını anlamalı ve içerikleri bu anlamlara göre indekslemelidir. Aslında bu yapıya uygun projeler olsa da evrensel boyutta bir projenin yapılma zorluğu en büyük sorunlardan bir tanesidir. Buna rağmen dünyanın en çok kullanılan dillerinde bu yapının kurulmasına belki de seneler kaldı… Google için İngilizce, Yandex’te Rusça için, Baidu'da Çince için bu yapıların ideale yakın durumda olduğunu biliyorum. Bu yapı tüm diller için tasarlandığı zaman arama motorlarında yapay zeka vardır diyebileceğiz.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Medyan (Ortanca) Nedir? Nasıl Hesaplanır? Nerelerde Kullanılır?

Medyan işlemi olasılık hesaplamalarında sıkça kullanılan bir sayı dizisinin ortalamasını hesaplamak için alternatif yöntemlerden bir tanesidir. Ortanca medyan işleminin diğer adıdır. Matematiksel olarak medyan işlemi bir sayı dizisi küçükten büyüğe sıralayarak ortada kalan elemanı medyan değeri olarak belirleme işlemidir. Örnek verecek olursak: 2, 1, 5, 4, 5, 1, 2, 3, 5 serisi sıralanırsa 1, 1, 2, 2, 3, 4, 5, 5, 5 serisi elde edilir. Bu seri 9 elemanlı olduğundan ortadaki, yani 5. eleman (medyan) olacaktır. 5. eleman 3 sayısıdır. Yani ortanca değeri 3'dür Eleman sayısı tek sayı olan bir seride medyan değerin sırasının hesaplaması şu şekilde formüle edilir. Medyanın Sırası = (Eleman Sayısı + 1) / 2 Bu formülü yukarıdaki örneği uygulayacak olursak; Medyanın Sırası = (9 + 1) / 2 = 5 Veri serisi eleman sayısı bir çift sayı ise bu durumda serinin 2 medyanı olacaktır. Örneğin 2, 1, 5, 4, 5, 1, 2, 3, 5, 4 serisi sıralandığında 1, 1, 2, 2, 3, 4, 4, 5, 5, 5 s

Ağaçlar Kireçle veya Badana İle Neden Boyanır?

Ağaçlar kireçle boyanmasının veya badana yapılmasının hem çevreye hem de doğaya, ağaçlara faydası var. Bu makalede bu geleneği enine boyuna tartışmaya çalıştık. Ağaca zarar veren mikrop ve bakterileri öldürür. Ağacı çok aşarı soğuk havalarda ve çok aşırı sıcak havalarda korur. Ağacın çürümesini ve kurtlanmasını önler. Ağacın gövdesinin alabileceği zararları en az düzeyde düşürmeyi sağlar. Hoş, güzel, hijyenik, temiz pırıl pırıl bir görüntü oluşturur. Ayrıca çok sıcak havalarda da ağacı yanmaya karşı korumak. En büyük etkisi soğuk havalarda ağacı don vurmalarına karşı korumak . Küresel ısınma göz önüne alındığında mevsim değişiklikleri ani don, ani ısı artışları ve azalışları sonucunun doğuracağı etkenler için yararlı etkin bir yöntem. Gövdeden obur dalların çıkmasını azaltmak için sürülür. Kireçleme ağaçları güneş yanığından korumak için yapılıyor. Ağaçlar da güneşten yanabiliyorlar. Bu arada odun dokudaki gözenekleri doldurarak kapattığı için, zararlıların yuv

Azərbaycan Dilində Vurğu Qəbul Etmeyen Şekilçiler

Sözlərdə hecalardan birinin digərlərinə nisbətən daha qüvvətli deyilməsinə heca vurğusu deyilir. Üzərinə vurğu düşən hecaya isə vurğulu heca deyilir. Azərbaycan dilində vurğu adətən söz sonuna düşür. Söz şəkilçi qəbul ederkən vurğu adətən şəkilçinin üzərinə keçir. Məsələn: çiç ə k - çiçəkl ə r - çiçəklərd ə n məkt ə b - məktəbl i - məktəblil ə r - məktəblilərd ə n Buna baxmayaraq dilimizdə bir sıra şəkilçilər var ki onlar vurğu qebul etmirlər. Bu məqalədə Azərbaycan dilində vurğu qebul etməyən şəkilçilər incələnəcək ve bu şekilçilərin hansı hallarda vurğu qebul edib hansı hallarda vurğu qebul etmediyi araşdırılacaqdır. Eyni zamanda bildirmək istəyirəm ki vurğu ilə bağlı daha geniş və ətraflı məlumat üçün Azərbaycan Dilində Vurğunun Praktik Məsələləri adlı məqaləyə də nəzər yetirə bilərsiniz.  1. İsimlərdəki şəxs(xəbərlik) şəkilçiləri Məsələn: müəli'məm müəli'msən müəli'mdir müəli'mik müəli'msiniz müəli'mdirlər Qeyd: -dır4