Aradığınız konuyla alakalı birkaç kelime yazarsanız ve
internet dünyasının tüm sonuçları önünüze gelir. Şüphesiz ki, bu eşsiz aracın arkasında zekice
yazılmış kodlar var. Arama motoru üzerinde çalışan firmaların senelerdir
biriktirdiği tecrübe, birikim ve AR-GE çalışmaları arama motorlarını kusursuz
yapmak içindir. Çünkü sadece kusursuz arama motorları medya mogullarından,
gelirin arama motorlarına akmasını sağlayabilir…
Dünyadaki web sitelerinin sayısı arttıkça domain mantığının
da yetersiz kalması arama motorlarının dünyamızın bir parçası olmasına neden
olmuştur. Dünyada en çok kullanılan arama motorları Google, Baidu, Yahoo, Bing,
Yandex vb. dikkat ederseniz hepsinin bir birine benzer olduğunu görebilirsiniz.
Hepsinde bir arama kutucuğu vardır. Aradığınız kelimeyi yazarsınız ve ideale yakın bir sonuç alırsınız.
Bununla beraber web sayfalarının içeriğine göre en güçlü içerikler de genelde
ilk sıralarda listelenir ve bu sayede aradığınıza çok kısa sürede ulaşırsınız. Yapılan
araştırmalar da gösteriyor ki, ilk sayfada aradığını bulamayanlar da arama
sözcüklerini değiştirerek tekrar arama yaparlar.
Peki, aradığımız anahtar
kelimelere uygun sonuç sıralaması gerçekten doğru mudur? Yani aradığımız
kelimelere en uygun sonucu gerçekten bulabiliyor muyuz? Bu alanda yapılmış çalışmalar gösteriyor ki, eğer bilgi almak istediğiniz konuyla alakalı olarak hiçbir
bilginiz yoksa o zaman sayfa sıralamasının bir önemi yoktur ya da, bir konuyu
hangi makalenin iyi anlattığının bir önemi yoktur. Eğer bilgi almak istediğiniz
konuda, ön bilgiye sahipseniz arama sonuçlarını analiz etmede ve hangi sayfaya
gideceğinizde daha seçicisinizdir. İşte bu noktada arama motorlarının kalitesini
anlamak için en iyi zamandır. Yani çok iyi bildiğiniz bir konuda, yalan yanlış
bilgilerle dolu bir makalenin ilk sayfada ya da ilk sırada size sunulması.
Aslında bu biraz da, bu kadar teknolojik gelişmenin yanında arama motorlarının
ne kadar zayıf kaldığını gösteren önemli noktalardan bir tanesidir. Çünkü arama
motorları bir makalenin içeriğini anlamak yerine, anahtar kelimeler üzerine
kurulmuştur. Dünyadaki dillerin sayısı dikkate alındığında bu yapının evrensel
bir boyutu olduğu söylenebilir. Ama ideal arama motorları için olmazsa olmaz
konulardan bir tanesi içeriği anlamak ve anahtar sözcüklerle anlamlı içeriği ilişkilendirmek olmalıdır. Aynı zamanda arama motoru örümcekleri web
sitelerini tararken konunun mantığını anlamalı ve içerikleri bu anlamlara göre indekslemelidir. Aslında bu yapıya uygun
projeler olsa da evrensel boyutta bir projenin yapılma zorluğu en büyük
sorunlardan bir tanesidir. Buna rağmen dünyanın en çok kullanılan dillerinde bu
yapının kurulmasına belki de seneler kaldı… Google için İngilizce, Yandex’te
Rusça için, Baidu'da Çince için bu yapıların ideale yakın durumda
olduğunu biliyorum. Bu yapı tüm diller için tasarlandığı zaman arama
motorlarında yapay zeka vardır diyebileceğiz.
Yorumlar
Yorum Gönder