Mühendislikte araç tasarlarken en önemli konulardan bir tanesi ağırlık dengesinin çok iyi ayarlanmasıdır. Bu aracın manevra kabiliyetini, hızını ve tüketeceği yakıtı etkileyen bir unsurdur.
Özellikle askeri araçlarda taşıtın kendi ağırlığı ile birlikte askeri mühimmatlar ve metal zırhın ağırlığı çok fazla motor gücü gerektirir. Bu anlamda optimizasyon yapılmak istenirse kaliteyi sabit tutarak araç ağırlığını düşürmek mühendislik açısından önemli konulardan bir tanesidir. Bunun için dünyada bir çok araştırmalar yapılmakta ve yeni teknolojiler geliştirilmektedir.
Bu makalemde de bu gibi mühendislik konularının çözümü için geliştiren kompozit metal köpük teknolojisinden bahsetmek istiyorum.
CMF, çelik, titanyum, alüminyum veya diğer metalik alaşımlardan yapılmış metalik bir matriksin içine gömülmüş, paslanmaz çelik veya titanyum gibi malzemelerden yapılmış içi boş, metalik kürelerden oluşan bir köpüktür.
Metalik köpük boşluk içeren bütün metal yapılar için kullanılan bir terimdir. Metalik köpük teriminin yanı sıra hücreli metal (cellular metal), gözenekli metal (porous metal), metal sünger (metallic sponge) terimleri köpük tanımlamalarında sıkça kullanılır. Bu terimler arasındaki temel ayrım gözeneklerin morfolojisinden oluşmaktadır. Ayırt edilebilen ve kendi içerisinde düzenli gözeneklere sahip yapılar köpük veya hücreli metal olarak sınıflandırılırken diğerleri gözenekli veya sünger olarak nitelendirilebilir. Köpürten malzeme metalik karakterde ise ve katılaştıktan sonrada boşluk içeriyorsa bu yapılara metalik köpük adı verilir.
Konuyu bilimsel olarak merak edenler için aşağıda bir kaç akademik makale linklerini paylaşmak istiyorum.
Konuyla ilgili en önemli gelişmelerden biri ise metal köpklerin zırhlı araçlarda zırh olarak kullanılması ve bu anlamda başarılı denemelerin yapılmasıdır.
Araştırmacılar, kompozit metal köpük (CMF) kullanarak, araç zırhının yarısından daha hafif olmasına rağmen, 50 kalibrelik mermi topunun yanı sıra konvansiyonel çelik zırhı bilye ve zırh deliciyi durdurabilen zırhlar geliştirebilmişlerdir. Bu Bulgu zırhlı araç tasarımcılarının güvenlikten ödün vermeden daha hafif askeri araçlar geliştirebilecekleri veya araçları daha ağır hale getirmeden korumayı geliştirebilecekleri anlamına da gelmektedir.
Haberin detayını ve konuyla ilgili yapılmış çalışmanın detaylarını da yukarıdaki linkten takip edebilirsiniz.
Metal köpük teknolojisi hayatımıza yeni girmiş bir teknoloji olmasa da günümüz Türkiye Savunma sanayisinde uygulamasına rastlamadığım konulardan bir tanesi olduğu için bir çok mühendisin bu konuya daha çok ilgi göstermesi bu makaleyi paylaşmak istedim.
Umarım yazım faydalı olmuştur. Konuyla ilgili görüş ve önerilerini yorumlar kısmından yazabilirsiniz.
Yorumlar
Yorum Gönder