Bir kaç gün önce Fransa'da üniversiteye geçiş sınavları (Bac) başladı.
743.594 lise öğrencisi ilk aşamada "felsefe sınavı"nı geçti. Sorular ve sistem, Türkiye'dekinden fersah fersah uzak. İşte öğrencilerin cevap verdiği "klasik" ve "ucu açık" sorular:
Philo L (Edebiyat) konuları:
1. Konu: Zamandan kaçmak mümkün müdür?
2. Konu: Bir sanat eseri nasıl iyi biçimde açıklanır?
3. Konu: HEGEL'den alıntılanan metni (doğa kanunları ile beşerî -hukuktan doğan-kanunların arasındaki farka dair) açıklayınız.
Philo ES (Ekonomik ve toplumsal):
1. Konu: Ahlak, en iyi siyaset midir?
2. Konu: Emek, insanları ayrıştırır mı?
3. Konu: LEIBNIZ'ten alıntılanan metni (özgürlük, daha doğrusu özgür irade üzerine) açıklayınız.
Philo S (Bilim):
1. Konu: Çok sayıda kültürün varlığı insan türünün birliği önünde engel oluşturur mu?
2. Konu: Ödevlerini tanımak, özgürlüğünden vazgeçmek anlamına gelir mi?
3. Konu: FREUD'dan alıntılanan metni (bilimsel araştırmanın zaman içinde seyri üzerine) açıklayınız.
Philo T (Teknolojik):
1. Konu: Yalnızca değiştirilebilir olan şeyin mi değeri vardır?
2. Konu: Kanunlar bizi mutlu edebilir mi?
3. Konu: MONTAIGNE'den alıntılanan metni (bilgi üzerine) açıklayınız.
Bu sorular sayesinde veya sebebiyle Fransa'daki üniversitelerin doluluk oranı Türkiye'ye göre az. Fakat öğrencilerin kalitesi, donanımı üzerine bir şeyler söyleyebilir mi, onu da artık pek sayın eğitimcilerimiz tartışsın diye düşünüyorum.
Fransa'da uygulanan sistem aslında çok eskiden gelen ve benim de aile büyüklerimden duyduğum bir eğitim modelidir. Sovyetler döneminde Azerbaycan'da üniversite sınavına bu yöntemle giren ve daha sonra hayata akademisyen ve öğretmen olarak devam eden anne ve babanın çocuğu olarak sistemin uygulanabilirliğinin zor, ama bunun yanında kalitenin de ön plana çıktığı eğitim modeli olduğunu söylememde fayda var. Bunun yanında nepotizm, klientalizm gibi konuların çokça konuşulduğu Türkiye'de toplumun her kesiminde liyakat problemi çözülmediği sürece bu gibi konuların da tartışılmasının bile anlamsız olduğu kanısındayım.
1. Konu: Ahlak, en iyi siyaset midir?
2. Konu: Emek, insanları ayrıştırır mı?
3. Konu: LEIBNIZ'ten alıntılanan metni (özgürlük, daha doğrusu özgür irade üzerine) açıklayınız.
Philo S (Bilim):
1. Konu: Çok sayıda kültürün varlığı insan türünün birliği önünde engel oluşturur mu?
2. Konu: Ödevlerini tanımak, özgürlüğünden vazgeçmek anlamına gelir mi?
3. Konu: FREUD'dan alıntılanan metni (bilimsel araştırmanın zaman içinde seyri üzerine) açıklayınız.
Philo T (Teknolojik):
1. Konu: Yalnızca değiştirilebilir olan şeyin mi değeri vardır?
2. Konu: Kanunlar bizi mutlu edebilir mi?
3. Konu: MONTAIGNE'den alıntılanan metni (bilgi üzerine) açıklayınız.
Bu sorular sayesinde veya sebebiyle Fransa'daki üniversitelerin doluluk oranı Türkiye'ye göre az. Fakat öğrencilerin kalitesi, donanımı üzerine bir şeyler söyleyebilir mi, onu da artık pek sayın eğitimcilerimiz tartışsın diye düşünüyorum.
Fransa'da uygulanan sistem aslında çok eskiden gelen ve benim de aile büyüklerimden duyduğum bir eğitim modelidir. Sovyetler döneminde Azerbaycan'da üniversite sınavına bu yöntemle giren ve daha sonra hayata akademisyen ve öğretmen olarak devam eden anne ve babanın çocuğu olarak sistemin uygulanabilirliğinin zor, ama bunun yanında kalitenin de ön plana çıktığı eğitim modeli olduğunu söylememde fayda var. Bunun yanında nepotizm, klientalizm gibi konuların çokça konuşulduğu Türkiye'de toplumun her kesiminde liyakat problemi çözülmediği sürece bu gibi konuların da tartışılmasının bile anlamsız olduğu kanısındayım.
Yorumlar
Yorum Gönder