Ana içeriğe atla

İslam Tarihindeki İlk Kadın Hakları Savunucu

Mubarek annelerimizden Ümmü Seleme Resulullah'a şöyle bir sitemde bulunur:
- "Ey Allah'ın Resulü! Kur'an'da hep erkeklerden söz ediliyor. Buna karşılık biz kadınlardan hiç bahsedilmiyor."
Bu sitem üzerine şu ayet nazil olur:
"Müslüman kadınlar ve Müslüman erkekler; mümin erkekler ve mümin kadınlar; itaat eden erkekler, itaat eden kadınlar; özü-sözü doğru erkekler, özü-sözü doğru kadınlar; sadaka veren erkekler, sadaka veren kadınlar; oruç tutan erkekler, oruç tutan kadınlar; ırzlarını koruyan erkekler, ırzlarını koruyan kadınlar; Allah'ı çok anan erkekler, Allah'ı çok anan kadınlar var ya; işte Allah bunlar için bir af ve büyük bir ödül hazırlamıştır." (Ahzap 35)
Ayete baktığımızda her konuda kadın ve erkeğin birlikte zikredildiği bir anlamda onların eşitliğine vurgu yapıldığı gibi, Hz. Seleme'nin sitemine hem cevap ve hem hak verilmiş olduğu anlaşılmaktadır.


Ayrıca, hz. Safiye'nin kadınların statüsünü ve bir anlamda Allah indindeki durumunu sorması da o dönemdeki kadınların özgür düşünce sahibi olduklarını ve cinsiyetlerinin haklarını da savunduklarını göstermektedir.

YİNE ÜMMÜ SELEME'NİN SİTEMİ VE YİNE BİR AYET
İslam Tarihindeki ilk kadın hakları savunucusu Ümmü Seleme'nin sitemleri devam etmektedir. Aslında iyi ki de sitem etmiş ve böylece kadın konusunda Kur'an'da daha net ayetlerin nazil olmasını sağlamıştır. 
Şöyle buyuruyor Resulullah'a annemiz:
-"Erkekler gazveye katılıyor. Ama biz katılamıyoruz. Bu yüzden bize mirastan onların aldıklarının yarısı kadar düşüyor."
Bunun üzerine Nisa 32. ayet nazil oluyor. Ayet şöyle cevaplıyor bu sitemi:
"Allah'ın sizi birbirinizden üstün kıldığı şeyleri hasretle arzu etmeyiniz.(Yani keşke erkek olsaydık demeyin) Erkeklerin de kazandıklarından bir payları var, kadınların da kazandıklarından bir payları var. Allah'ın lütfunu isteyiniz. Şüphesiz Allah, her şeyi bilmektedir." Nisa 32
Bir kadının serzenişine Yaradan cevap veriyor. Kızmıyor, dışlamıyor. Ne kadar güzel. 
Bu aynı zamanda müslümanların uygulamaları gereken bir tebliğ metodu... 
Kimseyi küçümsemeden sorularını/sorunlarını samimi bir şekilde çözmeye çalışmak...

ÜMMÜ SELEME'NİN SERZENİŞİ VE YİNE BİR AYET
Ümmü Seleme Resulullah (sav)'a sorar:
-Ey Allah'ın Resulü! Kur'an'da hicretle ilgili olarak hep erkeklerden söz edilmekte, ama nedense kadınlardan hiç bahsedilmemektedir."
Onun bu haklı serzenişi üzerine Al-i İmran 195. ayeti nazil olur:
"Bunun üzerine Rableri, onların dualarını kabul etti. (Dedi ki:) Ben, erkek olsun kadın olsun -ki hep birbirinizdensiniz- içinizden, çalışan hiçbir kimsenin yaptığını boşa çıkarmayacağım. Onlar ki, hicret ettiler, yurtlarından çıkarıldılar, benim yolumda eziyete uğradılar, çarpıştılar ve öldürüldüler; andolsun, ben de onların kötülüklerini örteceğim ve onları altlarından ırmaklar akan cennetlere koyacağım. Bu mükâfat, Allah tarafındandır. Allah; karşılığın güzeli O'nun katındadır." Al-i İmran 195
Bu ayet ile Ümmü Selem hazretlerinin serzenişine cevap verilmiş olduğu gibi, Allah'ın yanında cinsiyetin değil, amellerin önemli olduğu vurgulanmış olundu.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Azərbaycan Dilində Vurğu Qəbul Etmeyen Şekilçiler

Sözlərdə hecalardan birinin digərlərinə nisbətən daha qüvvətli deyilməsinə heca vurğusu deyilir. Üzərinə vurğu düşən hecaya isə vurğulu heca deyilir. Azərbaycan dilində vurğu adətən söz sonuna düşür. Söz şəkilçi qəbul ederkən vurğu adətən şəkilçinin üzərinə keçir. Məsələn: çiç ə k - çiçəkl ə r - çiçəklərd ə n məkt ə b - məktəbl i - məktəblil ə r - məktəblilərd ə n Buna baxmayaraq dilimizdə bir sıra şəkilçilər var ki onlar vurğu qebul etmirlər. Bu məqalədə Azərbaycan dilində vurğu qebul etməyən şəkilçilər incələnəcək ve bu şekilçilərin hansı hallarda vurğu qebul edib hansı hallarda vurğu qebul etmediyi araşdırılacaqdır. Eyni zamanda bildirmək istəyirəm ki vurğu ilə bağlı daha geniş və ətraflı məlumat üçün Azərbaycan Dilində Vurğunun Praktik Məsələləri adlı məqaləyə də nəzər yetirə bilərsiniz.  1. İsimlərdəki şəxs(xəbərlik) şəkilçiləri Məsələn: müəli'məm müəli'msən müəli'mdir müəli'mik müəli'msiniz müəli'mdirlər Qeyd: -dır4

Ağaçlar Kireçle veya Badana İle Neden Boyanır?

Ağaçlar kireçle boyanmasının veya badana yapılmasının hem çevreye hem de doğaya, ağaçlara faydası var. Bu makalede bu geleneği enine boyuna tartışmaya çalıştık. Ağaca zarar veren mikrop ve bakterileri öldürür. Ağacı çok aşarı soğuk havalarda ve çok aşırı sıcak havalarda korur. Ağacın çürümesini ve kurtlanmasını önler. Ağacın gövdesinin alabileceği zararları en az düzeyde düşürmeyi sağlar. Hoş, güzel, hijyenik, temiz pırıl pırıl bir görüntü oluşturur. Ayrıca çok sıcak havalarda da ağacı yanmaya karşı korumak. En büyük etkisi soğuk havalarda ağacı don vurmalarına karşı korumak . Küresel ısınma göz önüne alındığında mevsim değişiklikleri ani don, ani ısı artışları ve azalışları sonucunun doğuracağı etkenler için yararlı etkin bir yöntem. Gövdeden obur dalların çıkmasını azaltmak için sürülür. Kireçleme ağaçları güneş yanığından korumak için yapılıyor. Ağaçlar da güneşten yanabiliyorlar. Bu arada odun dokudaki gözenekleri doldurarak kapattığı için, zararlıların yuv

Medyan (Ortanca) Nedir? Nasıl Hesaplanır? Nerelerde Kullanılır?

Medyan işlemi olasılık hesaplamalarında sıkça kullanılan bir sayı dizisinin ortalamasını hesaplamak için alternatif yöntemlerden bir tanesidir. Ortanca medyan işleminin diğer adıdır. Matematiksel olarak medyan işlemi bir sayı dizisi küçükten büyüğe sıralayarak ortada kalan elemanı medyan değeri olarak belirleme işlemidir. Örnek verecek olursak: 2, 1, 5, 4, 5, 1, 2, 3, 5 serisi sıralanırsa 1, 1, 2, 2, 3, 4, 5, 5, 5 serisi elde edilir. Bu seri 9 elemanlı olduğundan ortadaki, yani 5. eleman (medyan) olacaktır. 5. eleman 3 sayısıdır. Yani ortanca değeri 3'dür Eleman sayısı tek sayı olan bir seride medyan değerin sırasının hesaplaması şu şekilde formüle edilir. Medyanın Sırası = (Eleman Sayısı + 1) / 2 Bu formülü yukarıdaki örneği uygulayacak olursak; Medyanın Sırası = (9 + 1) / 2 = 5 Veri serisi eleman sayısı bir çift sayı ise bu durumda serinin 2 medyanı olacaktır. Örneğin 2, 1, 5, 4, 5, 1, 2, 3, 5, 4 serisi sıralandığında 1, 1, 2, 2, 3, 4, 4, 5, 5, 5 s