Geçmişin günümüzü yaşama ve anlamadaki etkisi. A.B.D.de ki ray açıklığının günümüz teknolojisine etkilerini gözler önüne seriyor. A.B.D.’de demiryollarındaki standart ray açıklığı 4 ayak,8.5 inçtir. Bu yaklaşık olarak 142,79 cm demektir. 142 değil,143 değil , 145 değil de 142,79 cm olan bu açıklık insana son derece ilginç hatta garip geliyor.
Ve ister istemez merak ediyorsunuz, neden böyle pratik olmayan bir ölçü kullanılmış diye?
Çünkü. A.B.D.’de de ilk demiryollarını yapanlar İngiltere’den gelmiş kişilerdi ve İngiltere’de demiryolları bu açıklıkta yapılıyordu. İyi de İngilizler neden bu ölçüyü kullanıyorlardı? Çünkü İngiltere de ilk demiryollarını yapanlar bu ray açıklığını kullanarak ilk tramvay yollarını yapanlardı. Peki tramvay yollarını yapanlar niçin bu ray açıklığını kullanıyorlardı? Çünkü tramvay vagonlarını yapanlar, at arabası yapanların ölçü ve aletlerini kullanıyorlardı. At arabası yapanların kullandıkları tekerlek açıklığı da bu garip, garip olduğu kadar da ilginç olan 142,79 cm lik aralıktı.
Pekala, at arabalarını yapanlar niçin bu tekerlek açıklığını kullanıyorlardı? At arabalarını yapanlar bu tekerlek açıklığını kullanmak zorundaydılar, çünkü İngiltere’nin bazı uzun mesafe yollarındaki tekerlek yuvaları bu açıklıkta idi. Başka bir ölçü kullandıkları takdirde arabalarının tekerlekleri kırılırdı.
Peki, bu yuvalı yolları kim yapmıştı? İngiltere dahil Avrupa’daki ilk uzun mesafe yollarını Romalılar yapmıştı. İlk tekerlek yuvalarını da Roma savaş arabalarının tekerlekleri açmıştı. Kendi tekerleklerinin zedelenmesini istemeyen herkes de bu açıklığa uymuş, onu standart hale getirmişti.(Tıpkı tarih boyunca kişisel çıkarlarının zedelenmesini istemeyenlerin, kendine özgü bir görüşü olmayanların, başıma bir iş gelmesin, tekerlekler kırılmasın diyenlerin, güçlü olanların görüşlerini benimsemesi,onların söylemlerini sürdürmeleri,onların yollarından gitmeleri gibi.)
Romalılar niçin böyle bir açıklığı benimsemişti? Çünkü, savaş arabasını çeken iki savaş atının kalçalarının genişliği 142,79 cm idi. Bu ilginç bağlantı burada bitiyor sanıyorsanız yanılırsınız. Çünkü bu bağlantı Uzay Mekiğine kadar uzanıyor. Uzay Mekiğini yapan mühendisler, mekiğin iki yanında yer alan güçlendirme roketlerini bugün olduğundan daha geniş yapmak isterler. Ancak bu roketler yapıldıkları fabrikadan roketin atılacağı rampanın bulunduğu yere trenle taşınmak zorunda ve tren hattı bir tünelden geçiyor.Bilin bakalım tünelin genişliği ne kadar?
Tünel doğal olarak iki at kalçasının ölçüsünden biraz daha geniş, o kadar.
Dünyanın şu andaki en gelişmiş nakliye aracı olan Uzay Mekiğinin dizaynı, 2.500 yıl önce yapılan ve iki atın kalçalarının genişliğine göre planlanan savaş arabalarının ölçüsüne uymak zorunda. Bu geçmişin, tarihin gücü hatta zorlamasıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder