Ana içeriğe atla

Uzayda NAL İzleri

Geçmişin günümüzü yaşama ve anlamadaki etkisi. A.B.D.de ki ray açıklığının günümüz teknolojisine etkilerini gözler önüne seriyor. A.B.D.’de demiryollarındaki standart ray açıklığı 4 ayak,8.5 inçtir. Bu yaklaşık olarak 142,79 cm demektir. 142 değil,143 değil , 145 değil de 142,79 cm olan bu açıklık insana son derece ilginç hatta garip geliyor. 

Ve ister istemez merak ediyorsunuz, neden böyle pratik olmayan bir ölçü kullanılmış diye? 

Çünkü. A.B.D.’de de ilk demiryollarını yapanlar İngiltere’den gelmiş kişilerdi ve İngiltere’de demiryolları bu açıklıkta yapılıyordu. İyi de İngilizler neden bu ölçüyü kullanıyorlardı? Çünkü İngiltere de ilk demiryollarını yapanlar bu ray açıklığını kullanarak ilk tramvay yollarını yapanlardı. Peki tramvay yollarını yapanlar niçin bu ray açıklığını kullanıyorlardı? Çünkü tramvay vagonlarını yapanlar, at arabası yapanların ölçü ve aletlerini kullanıyorlardı. At arabası yapanların kullandıkları tekerlek açıklığı da bu garip, garip olduğu kadar da ilginç olan 142,79 cm lik aralıktı.

Pekala, at arabalarını yapanlar niçin bu tekerlek açıklığını kullanıyorlardı? At arabalarını yapanlar bu tekerlek açıklığını kullanmak zorundaydılar, çünkü İngiltere’nin bazı uzun mesafe yollarındaki tekerlek yuvaları bu açıklıkta idi. Başka bir ölçü kullandıkları takdirde arabalarının tekerlekleri kırılırdı.

Peki, bu yuvalı yolları kim yapmıştı? İngiltere dahil Avrupa’daki ilk uzun mesafe yollarını Romalılar yapmıştı. İlk tekerlek yuvalarını da Roma savaş arabalarının tekerlekleri açmıştı. Kendi tekerleklerinin zedelenmesini istemeyen herkes de bu açıklığa uymuş, onu standart hale getirmişti.(Tıpkı tarih boyunca kişisel çıkarlarının zedelenmesini istemeyenlerin, kendine özgü bir görüşü olmayanların, başıma bir iş gelmesin, tekerlekler kırılmasın diyenlerin, güçlü olanların görüşlerini benimsemesi,onların söylemlerini sürdürmeleri,onların yollarından gitmeleri gibi.)

Romalılar niçin böyle bir açıklığı benimsemişti? Çünkü, savaş arabasını çeken iki savaş atının kalçalarının genişliği 142,79 cm idi. Bu ilginç bağlantı burada bitiyor sanıyorsanız yanılırsınız. Çünkü bu bağlantı Uzay Mekiğine kadar uzanıyor. Uzay Mekiğini yapan mühendisler, mekiğin iki yanında yer alan güçlendirme roketlerini bugün olduğundan daha geniş yapmak isterler. Ancak bu roketler yapıldıkları fabrikadan roketin atılacağı rampanın bulunduğu yere trenle taşınmak zorunda ve tren hattı bir tünelden geçiyor.Bilin bakalım tünelin genişliği ne kadar?

Tünel doğal olarak iki at kalçasının ölçüsünden biraz daha geniş, o kadar.

Dünyanın şu andaki en gelişmiş nakliye aracı olan Uzay Mekiğinin dizaynı, 2.500 yıl önce yapılan ve iki atın kalçalarının genişliğine göre planlanan savaş arabalarının ölçüsüne uymak zorunda. Bu geçmişin, tarihin gücü hatta zorlamasıdır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Azərbaycan Dilində Vurğu Qəbul Etmeyen Şekilçiler

Sözlərdə hecalardan birinin digərlərinə nisbətən daha qüvvətli deyilməsinə heca vurğusu deyilir. Üzərinə vurğu düşən hecaya isə vurğulu heca deyilir. Azərbaycan dilində vurğu adətən söz sonuna düşür. Söz şəkilçi qəbul ederkən vurğu adətən şəkilçinin üzərinə keçir. Məsələn: çiç ə k - çiçəkl ə r - çiçəklərd ə n məkt ə b - məktəbl i - məktəblil ə r - məktəblilərd ə n Buna baxmayaraq dilimizdə bir sıra şəkilçilər var ki onlar vurğu qebul etmirlər. Bu məqalədə Azərbaycan dilində vurğu qebul etməyən şəkilçilər incələnəcək ve bu şekilçilərin hansı hallarda vurğu qebul edib hansı hallarda vurğu qebul etmediyi araşdırılacaqdır. Eyni zamanda bildirmək istəyirəm ki vurğu ilə bağlı daha geniş və ətraflı məlumat üçün Azərbaycan Dilində Vurğunun Praktik Məsələləri adlı məqaləyə də nəzər yetirə bilərsiniz.  1. İsimlərdəki şəxs(xəbərlik) şəkilçiləri Məsələn: müəli'məm müəli'msən müəli'mdir müəli'mik müəli'msiniz müəli'mdirlər Qeyd: -dır4

Ağaçlar Kireçle veya Badana İle Neden Boyanır?

Ağaçlar kireçle boyanmasının veya badana yapılmasının hem çevreye hem de doğaya, ağaçlara faydası var. Bu makalede bu geleneği enine boyuna tartışmaya çalıştık. Ağaca zarar veren mikrop ve bakterileri öldürür. Ağacı çok aşarı soğuk havalarda ve çok aşırı sıcak havalarda korur. Ağacın çürümesini ve kurtlanmasını önler. Ağacın gövdesinin alabileceği zararları en az düzeyde düşürmeyi sağlar. Hoş, güzel, hijyenik, temiz pırıl pırıl bir görüntü oluşturur. Ayrıca çok sıcak havalarda da ağacı yanmaya karşı korumak. En büyük etkisi soğuk havalarda ağacı don vurmalarına karşı korumak . Küresel ısınma göz önüne alındığında mevsim değişiklikleri ani don, ani ısı artışları ve azalışları sonucunun doğuracağı etkenler için yararlı etkin bir yöntem. Gövdeden obur dalların çıkmasını azaltmak için sürülür. Kireçleme ağaçları güneş yanığından korumak için yapılıyor. Ağaçlar da güneşten yanabiliyorlar. Bu arada odun dokudaki gözenekleri doldurarak kapattığı için, zararlıların yuv

Medyan (Ortanca) Nedir? Nasıl Hesaplanır? Nerelerde Kullanılır?

Medyan işlemi olasılık hesaplamalarında sıkça kullanılan bir sayı dizisinin ortalamasını hesaplamak için alternatif yöntemlerden bir tanesidir. Ortanca medyan işleminin diğer adıdır. Matematiksel olarak medyan işlemi bir sayı dizisi küçükten büyüğe sıralayarak ortada kalan elemanı medyan değeri olarak belirleme işlemidir. Örnek verecek olursak: 2, 1, 5, 4, 5, 1, 2, 3, 5 serisi sıralanırsa 1, 1, 2, 2, 3, 4, 5, 5, 5 serisi elde edilir. Bu seri 9 elemanlı olduğundan ortadaki, yani 5. eleman (medyan) olacaktır. 5. eleman 3 sayısıdır. Yani ortanca değeri 3'dür Eleman sayısı tek sayı olan bir seride medyan değerin sırasının hesaplaması şu şekilde formüle edilir. Medyanın Sırası = (Eleman Sayısı + 1) / 2 Bu formülü yukarıdaki örneği uygulayacak olursak; Medyanın Sırası = (9 + 1) / 2 = 5 Veri serisi eleman sayısı bir çift sayı ise bu durumda serinin 2 medyanı olacaktır. Örneğin 2, 1, 5, 4, 5, 1, 2, 3, 5, 4 serisi sıralandığında 1, 1, 2, 2, 3, 4, 4, 5, 5, 5 s