Ana içeriğe atla

Makale BAŞLIK Seçimi Teknikleri ve Önemi

Makale Başlık Seçimi, Alizadezade, Başlık Seçme Teknikleri, Makale YazmaÇok güzel bir makale okuyorsanız, sizi bu makaleyi okumaya yönlendiren iki şey vardır: Makale başlığının sizi etkilemiş olmalı, bundan sonra da makale özetinin güzel sunulmuş olmalı… Değil mi? Ya da tam aradığınız konu başlığını bulmuşsunuz…  Birçok makalenin içinde seçim yaparak birini okuyorsanız da ilk makale başlığına dikkat ederseniz. Sadece makale başlığı sizi etkiliyorsa özetini de okursunuz. Eğer özeti de dikkatinizi çekerse makaleyi veya yazıyı okursunuz. Eğer özeti yoksa da makalenin ilk cümlelerini okursunuz ve devamını okumanız için ilk cümlelerin sizi etkilemesini beklerseniz. Bunu yaşantınızın içinde okuma alışkanlığınız varsa farkında olmadan da olsa, sürekli yaparsınız. Gazete, dergi okurken, bir kitap satın alırken... Öyleyse, siz de bir makale yazarıysanız okuyucu kitlenizin de böyle davranacağını düşünerek, bazı teknikler veya yöntemler uygulamanız lazım. Bu makalemde, makale başlık seçimi için size birkaç teknik sunacağım. Bu teknikleri doğru bir şekilde uygularsanız eminim ki, yazılarınız okunma oranında çok büyük bir artış gözlemleyebileceksiniz.

Aslında benim sevmediğim ama çok uygulanan bir teknik vardır. Mesela bu makale başlığı için “Makale Başlık Seçimi İçin 10 Teknik” gibi bir yöntem uygulayabilirsiniz. Ama bu kesinlikle sizi sıradan makale yazarı yapar. Çok kişi böyle yapmaya başladı çünkü. Aynı zamanda bu yöntem çoğu yerde önerilse de insanların makalelerinizi okurken sıkılmasına da neden olabilirsiniz. Böyle bir yöntem tercih edecekseniz sunduğunuz 10 tekniğin sadece sizin makalenizde yer almasına özen göstermelisiniz. En azından kendinizin kattığı bir şeyler olmalı. Çünkü herkes gibi sıradan şeyler paylaşmazsanız makalenizi okuyan kişiler tesadüfen sizi okuyorlarsa diğer makalelerinizi de merak edip okuyabilirler. Özetle bu paragrafta anlatmak istediğim eğer makale başlık seçiminde rakam varsa bu rakam kadar özgün içerik sunun. 10 teknik, 10 yöntem gibi ifadeler çok dikkat çekicidir bu yüzden tercih edilmesi sizin yararınıza olabilir ama, böyle bir yöntem kullanıyorsanız defalarca söylediğim gibi içeriğinizi ona uygun olması lazım.
Giriş bölümünde de biraz bahsetmiştim. Makale başlığı makalenizin anahtarıdır. Yani makalenizi okuyacak kişilerin %95 makale başlığınıza bakarak, %5 ise özetine de bakarak makalenizi okumaya başlar. Konuyu ne kadar iyi anlatırsanız anlatın okuyucu kitlesine ulaşamıyorsanız yazdığınız makaleler sizi hayal kırıklığına, moralinizin bozulmasına neden olabilir. Böyle durumlar yaşıyorsanız kesinlikle yapacağınız şey tüm makalelerinizi tekrar ele alıp seçtiğiniz başlıkları gözden geçirmek olabilir. Faydasını göreceğinden kesinlikle eminim…
Size bir teknikten daha bahsedeceğim. Blog veya web siteniz için yazılar yazıyorsanız bu tekniği uygulamadan sakın makaleye başlığı seçmeyin. Bu teknik ise araştırma yapmaktır. Yazdığınız makalenin aşağı-yukarı okuyucu kitlesini tahmin ederek yazı yazdığınızı düşünüyorum. Örneğin yapay zeka konusunda yazılar yazıyorsanız bu konuyla ilgili kişilerin ve bu kişilerin ortalama sayısını tahmin ediyorsunuzdur. Öyleyse okuyucu kapasitesine hitap edebilmeniz için onların nasıl düşündüğünü, yada onların arama motorlarını nasıl kullandıklarını çok iyi kestirmeniz lazım. Çünkü sıradan bir insanın arama motoru kullanma alışkanlığı ile, bir bilgisayar mühendisinin veya yapay zeka ile ilgilenen kişinin kullanımı arasında fark vardır. Bunu kendi konumdan örnek vererek anlatıyorum ama siz bunu kendi konunuz ve okuyucu kitleniz için düşünmelisiniz. Bunun dışında düşünmeniz gereken iki konu daha var. Birincisi insanlar bana nasıl ulaşacaklar, ikincisi ise ulaşırlarsa okumak için benim makalemi seçecekler mi? Eğer makale başlığınız insanların aradığı ise kesinlikle özetine bile bakmadan sizin makalenizi okumaya başlayacaklar. Bu zaman da önemli olan nokta makaleye başladığınız cümleler olacaktır. Ama makale başlığınız aranılan değilse, makale başlığınız önem kazanır. Milyonlarca insanın aynı sözleri araması ise imkansızdır. Ama milyonlarca kişiyi aynı başlıkla etkilemek mümkündür… Buradan yola çıkarak şunu söyleyebiliriz. İnsanların ne aradığını umursamaktan çok, nasıl etkileyebileceğiniz düşünmelisiniz. Konunuzun içeriği zaten sizi belirli seviyede okuyuculara ulaştırıyorsa odaklanmanız gereken tek şey, yazdığım bu makalenin başlığı nasıl olsa etkilenirdim olmalı. Tabi ki arama motorlarını kullanarak da yardımlar alabilirsiniz.
Diyelim makale başlığında karar verdiniz. Benim bir önerimde tek başlık yerine, birkaç öneriyle kullandığınız arama motoruna başvurmak olmalı. Arama motorlarını bu başlıkta kaç makale yazılmış konusunu araştırmak için kullanabilirsiniz. Bunun için normal kelimeleri yazıp aramak yerine makale başlığınızı çift tırnak işareti içinde yazarak çıkan sonuç sayısına bir bakın. Benim makalem için “Makale Başlık Seçimi Teknikleri Ve Önemi” olacak. Siz kendi başlık önerilerini bu şekilde aratarak sonuçlara bakın. Bu size daha önce bu konuda kaç kişinin makale yazdığı ile ilgili bilgi vermek için önemli. Örneğin on binin üstünde bir sayı görüyorsanız diğer seçeneğe geçin. Tabi ki web siteniz ve bloğunuzun, güven değeri diğer web sitelere göre yüksekse sizin de birinci sayfada çıkma imkanınız var ama bence yaptığınız emeğe saygı için bu seçeneği denemeyin. Aynı zamanda çıkan sonuç yüzün altındaysa konunun okuyucu potansiyeline bakmanız lazım. Örneğin 1 milyon kişiyi ilgilendirebilecek konuda aradığınız sonuç 100 altındaysa başka bir başlık seçmenizi öneririm. Bu arama yönteminde dikkat etmeniz gereken en önemli noktaysa kesinlikle okuyucu potansiyeli ile sonuç kümesindeki oranı doğru belirleyebilmektir. Bunun için bir öneri vermem imkansız ama her zaman aradığınız makale başlığınız 100 den fazla, on binden daha az olmasına özen gösterin.
Çoğu SEO yönteminde önerilen ve insanların makalelerin çirkin, okunamaz hale getiren bir şey de makale başlığını mutlaka metin içinde kullanın sözüdür. Teknik olarak hiçbir mantığa uymayan bu söz kesinlikle yazdığınız makalelerin içeriğini bozmaktan başka bir işe yaramaz. Buna rağmen çoğunun seçtiği yöntem olan bu işlemin tersidir. Yani makale içinde geçen sözlere göre makale başlığı seçmek. Tek sözle bu yöntem makalenizin çekiciliğini kaybetmesine neden olacaktır. Bunun yerine anlatmak istediğiniz ya da vermek istediğiniz mesajdan çok farklı bir başlık seçebilirsiniz. Örneğin yerli arama motorunun önemini anlatmak için yazdığım makaleye Yandex İsyanı adını vermem gibi. Tabi ki olayı Yandex arama motorunu baz alarak yazdım. Ama makale başlığında konunun özeti olan Yerli arama motorunun önemini kullanmaktan sakındım. Yani makalenizde olan konuları ve ya makalenizden çıkan sonuçları makale başlığı olarak seçmek yerine makaledeki en önemli şeyi okuyucuların bulmasını sağlamak insanların kendilerini daha zeki hissetmesine neden olacaktır. Bu da insanlara özgüven getirdiği için içten içe size pozitif duygular beslemesine neden olacaktır…
Anlattığım yöntemlere ek sizin de muhakkak geliştirdiğiniz yöntemler vardır. Yazılar yazmaya başladıkça ve bu konuda tecrübeniz arttıkça bu konudaki beceriniz de artacak. Benim yöntemlerimi de uygularsanız başarınız kaçınılmazdır. Ama bu konulara ek olarak şunu belirtmek istiyorum, önemli olan makalenizin içeriğidir. Her ne kadar makale başlığının öneminden bahsetsek de bu konuların hepsi sadece güçlü içerikle devreye girer. Yani çok iyi bir makaleniz yoksa çok güzel ve etkileyici başlık seçimi sadece insanları kandırmak olur ki bunu da yapmanızı tavsiye etmem. Empati çok önemlidir. Yada kendinizi okuyucularınızın yerine koymalısınız. Ben olsaydım okur muydum sorusuna evet diye yanıt veremiyorsanız o zaman o makaleyi geliştirmeye devam edin….  Bu konular dışında bir kaç önemli şey de var. Bunlar insanların makalelerinizi okurken sonuçlar çıkarabilmesi, beyin fırtınaları yapabilmesi, hatta yazdığınız konularda sizinle tartışabilir olmasıdır. Bunları uyguladığınız sürece, hatta makale başlığını bile önemsemenize gerek yok….


Umarım yazım faydalı olmuştur. Bu konu için sorularınız ve önerileriniz varsa bana yazabilirsiniz…

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Azərbaycan Dilində Vurğu Qəbul Etmeyen Şekilçiler

Sözlərdə hecalardan birinin digərlərinə nisbətən daha qüvvətli deyilməsinə heca vurğusu deyilir. Üzərinə vurğu düşən hecaya isə vurğulu heca deyilir. Azərbaycan dilində vurğu adətən söz sonuna düşür. Söz şəkilçi qəbul ederkən vurğu adətən şəkilçinin üzərinə keçir. Məsələn: çiç ə k - çiçəkl ə r - çiçəklərd ə n məkt ə b - məktəbl i - məktəblil ə r - məktəblilərd ə n Buna baxmayaraq dilimizdə bir sıra şəkilçilər var ki onlar vurğu qebul etmirlər. Bu məqalədə Azərbaycan dilində vurğu qebul etməyən şəkilçilər incələnəcək ve bu şekilçilərin hansı hallarda vurğu qebul edib hansı hallarda vurğu qebul etmediyi araşdırılacaqdır. Eyni zamanda bildirmək istəyirəm ki vurğu ilə bağlı daha geniş və ətraflı məlumat üçün Azərbaycan Dilində Vurğunun Praktik Məsələləri adlı məqaləyə də nəzər yetirə bilərsiniz.  1. İsimlərdəki şəxs(xəbərlik) şəkilçiləri Məsələn: müəli'məm müəli'msən müəli'mdir müəli'mik müəli'msiniz müəli'mdirlər Qeyd: -dır4 ...

Ağaçlar Kireçle veya Badana İle Neden Boyanır?

Ağaçlar kireçle boyanmasının veya badana yapılmasının hem çevreye hem de doğaya, ağaçlara faydası var. Bu makalede bu geleneği enine boyuna tartışmaya çalıştık. Ağaca zarar veren mikrop ve bakterileri öldürür. Ağacı çok aşarı soğuk havalarda ve çok aşırı sıcak havalarda korur. Ağacın çürümesini ve kurtlanmasını önler. Ağacın gövdesinin alabileceği zararları en az düzeyde düşürmeyi sağlar. Hoş, güzel, hijyenik, temiz pırıl pırıl bir görüntü oluşturur. Ayrıca çok sıcak havalarda da ağacı yanmaya karşı korumak. En büyük etkisi soğuk havalarda ağacı don vurmalarına karşı korumak . Küresel ısınma göz önüne alındığında mevsim değişiklikleri ani don, ani ısı artışları ve azalışları sonucunun doğuracağı etkenler için yararlı etkin bir yöntem. Gövdeden obur dalların çıkmasını azaltmak için sürülür. Kireçleme ağaçları güneş yanığından korumak için yapılıyor. Ağaçlar da güneşten yanabiliyorlar. Bu arada odun dokudaki gözenekleri doldurarak kapattığı için, zararlıların yuv...

Sözlerde Vurğunun Yerini Necə Tapmaq Olar?

Azərbaycan dilindəki her hansı sözdə vurğunun yerini tapmaq üçün sözü hecalara ayırmadan nisbətən qüvvətli demək lazımdır. Çünki vurğulu heca tələffüz zamanı özünü asanlıqla biruzə verir. Onu da bilmək lazımdır ki, hecalara ayrılarkən sözdəki bütün hecalar eyni tonda tələffüz olunur. Vurğunu asand tapmaq üçün sözü sərbəst şəkildə tələffüz edib, hecaları nisbətən qüvvətli demək lazımdır. Tələffüz zamanı vurğu ilə bərabər sözün düzgün tələffüzü üst-üstə düşərsə bu heca vurğulu hecadır. Bu açıqlamalardan sonra qısaca sözlərdə vurğunu yerini nece tapmaq olar sualının cavablaya bilmək üçün vurğunun məntiqini başa düşmək lazımdır. Vurğu sözdə bir hecanın digər hecalara görə daha qüvvətli deyilməsinə deyilir. Onda vurğunun yerini düzgün tapmaq üçün sırayla sözdeki bütün hecalar digərlərinə nisbətən daha qüvvətli tələffüz olunur. Eger bu qüvvətli tələffüzlərdən biri bu sözün normal tələffüzü ilə örtüşərsə, onda bu heca vurğulu hecadır. Qeyd edek ki, sözlərdə vurğu '  işarəsi ilə göstər...