Çok güzel bir makale okuyorsanız, sizi bu makaleyi okumaya
yönlendiren iki şey vardır: Makale başlığının sizi etkilemiş olmalı, bundan
sonra da makale özetinin güzel sunulmuş olmalı… Değil mi? Ya da tam aradığınız
konu başlığını bulmuşsunuz… Birçok makalenin
içinde seçim yaparak birini okuyorsanız da ilk makale başlığına dikkat
ederseniz. Sadece makale başlığı sizi etkiliyorsa özetini de okursunuz. Eğer
özeti de dikkatinizi çekerse makaleyi veya yazıyı okursunuz. Eğer özeti yoksa
da makalenin ilk cümlelerini okursunuz ve devamını okumanız için ilk cümlelerin
sizi etkilemesini beklerseniz. Bunu yaşantınızın içinde okuma alışkanlığınız
varsa farkında olmadan da olsa, sürekli yaparsınız. Gazete, dergi okurken, bir kitap satın alırken... Öyleyse, siz de bir makale
yazarıysanız okuyucu kitlenizin de böyle davranacağını düşünerek, bazı
teknikler veya yöntemler uygulamanız lazım. Bu makalemde, makale başlık
seçimi için size birkaç teknik sunacağım. Bu teknikleri doğru bir şekilde
uygularsanız eminim ki, yazılarınız okunma oranında çok büyük bir artış gözlemleyebileceksiniz.
Aslında benim sevmediğim ama çok uygulanan bir teknik
vardır. Mesela bu makale başlığı için “Makale Başlık Seçimi İçin 10 Teknik” gibi
bir yöntem uygulayabilirsiniz. Ama bu kesinlikle sizi sıradan makale yazarı
yapar. Çok kişi böyle yapmaya başladı çünkü. Aynı zamanda bu yöntem çoğu yerde
önerilse de insanların makalelerinizi okurken sıkılmasına da neden
olabilirsiniz. Böyle bir yöntem tercih edecekseniz sunduğunuz 10 tekniğin
sadece sizin makalenizde yer almasına özen göstermelisiniz. En azından
kendinizin kattığı bir şeyler olmalı. Çünkü herkes gibi sıradan şeyler
paylaşmazsanız makalenizi okuyan kişiler tesadüfen sizi okuyorlarsa diğer
makalelerinizi de merak edip okuyabilirler. Özetle bu paragrafta anlatmak
istediğim eğer makale başlık seçiminde rakam varsa bu rakam kadar özgün içerik
sunun. 10 teknik, 10 yöntem gibi ifadeler çok dikkat çekicidir bu yüzden tercih
edilmesi sizin yararınıza olabilir ama, böyle bir yöntem kullanıyorsanız
defalarca söylediğim gibi içeriğinizi ona uygun olması lazım.
Giriş bölümünde de biraz bahsetmiştim. Makale başlığı
makalenizin anahtarıdır. Yani makalenizi okuyacak kişilerin %95 makale
başlığınıza bakarak, %5 ise özetine de
bakarak makalenizi okumaya başlar. Konuyu ne kadar iyi anlatırsanız anlatın
okuyucu kitlesine ulaşamıyorsanız yazdığınız makaleler sizi hayal kırıklığına,
moralinizin bozulmasına neden olabilir. Böyle durumlar yaşıyorsanız kesinlikle
yapacağınız şey tüm makalelerinizi tekrar ele alıp seçtiğiniz başlıkları gözden
geçirmek olabilir. Faydasını göreceğinden kesinlikle eminim…
Size bir teknikten daha bahsedeceğim. Blog veya web siteniz
için yazılar yazıyorsanız bu tekniği
uygulamadan sakın makaleye başlığı seçmeyin. Bu teknik ise araştırma
yapmaktır. Yazdığınız makalenin aşağı-yukarı okuyucu kitlesini tahmin ederek
yazı yazdığınızı düşünüyorum. Örneğin yapay zeka konusunda yazılar yazıyorsanız
bu konuyla ilgili kişilerin ve bu kişilerin ortalama sayısını tahmin
ediyorsunuzdur. Öyleyse okuyucu kapasitesine hitap edebilmeniz için onların nasıl
düşündüğünü, yada onların arama motorlarını nasıl kullandıklarını çok iyi
kestirmeniz lazım. Çünkü sıradan bir insanın arama motoru kullanma alışkanlığı
ile, bir bilgisayar mühendisinin veya yapay zeka ile ilgilenen kişinin
kullanımı arasında fark vardır. Bunu kendi konumdan örnek vererek anlatıyorum
ama siz bunu kendi konunuz ve okuyucu kitleniz için düşünmelisiniz. Bunun
dışında düşünmeniz gereken iki konu daha var. Birincisi insanlar bana nasıl
ulaşacaklar, ikincisi ise ulaşırlarsa okumak için benim makalemi seçecekler mi?
Eğer makale başlığınız insanların aradığı ise kesinlikle özetine bile bakmadan
sizin makalenizi okumaya başlayacaklar. Bu zaman da önemli olan nokta makaleye
başladığınız cümleler olacaktır. Ama makale başlığınız aranılan değilse, makale
başlığınız önem kazanır. Milyonlarca
insanın aynı sözleri araması ise imkansızdır. Ama milyonlarca kişiyi aynı
başlıkla etkilemek mümkündür… Buradan yola çıkarak şunu söyleyebiliriz.
İnsanların ne aradığını umursamaktan çok, nasıl etkileyebileceğiniz
düşünmelisiniz. Konunuzun içeriği zaten sizi belirli seviyede okuyuculara
ulaştırıyorsa odaklanmanız gereken tek şey, yazdığım bu makalenin başlığı nasıl
olsa etkilenirdim olmalı. Tabi ki arama motorlarını kullanarak da yardımlar
alabilirsiniz.
Diyelim makale başlığında karar verdiniz. Benim bir önerimde
tek başlık yerine, birkaç öneriyle kullandığınız arama motoruna başvurmak
olmalı. Arama motorlarını bu başlıkta kaç makale yazılmış konusunu araştırmak
için kullanabilirsiniz. Bunun için normal kelimeleri yazıp aramak yerine makale
başlığınızı çift tırnak işareti içinde yazarak çıkan sonuç sayısına bir bakın.
Benim makalem için “Makale Başlık Seçimi Teknikleri Ve Önemi” olacak. Siz kendi
başlık önerilerini bu şekilde aratarak sonuçlara bakın. Bu size daha önce bu
konuda kaç kişinin makale yazdığı ile ilgili bilgi vermek için önemli. Örneğin
on binin üstünde bir sayı görüyorsanız diğer seçeneğe geçin. Tabi ki web
siteniz ve bloğunuzun, güven değeri diğer web sitelere göre yüksekse sizin de
birinci sayfada çıkma imkanınız var ama bence yaptığınız emeğe saygı için bu
seçeneği denemeyin. Aynı zamanda çıkan sonuç yüzün altındaysa konunun okuyucu
potansiyeline bakmanız lazım. Örneğin 1 milyon kişiyi ilgilendirebilecek konuda
aradığınız sonuç 100 altındaysa başka bir başlık seçmenizi öneririm. Bu arama
yönteminde dikkat etmeniz gereken en önemli noktaysa kesinlikle okuyucu
potansiyeli ile sonuç kümesindeki oranı doğru belirleyebilmektir. Bunun için
bir öneri vermem imkansız ama her zaman aradığınız makale başlığınız 100 den
fazla, on binden daha az olmasına özen gösterin.
Çoğu SEO yönteminde önerilen ve insanların makalelerin
çirkin, okunamaz hale getiren bir şey de makale başlığını mutlaka metin içinde
kullanın sözüdür. Teknik olarak hiçbir mantığa uymayan bu söz kesinlikle
yazdığınız makalelerin içeriğini bozmaktan başka bir işe yaramaz. Buna rağmen çoğunun
seçtiği yöntem olan bu işlemin tersidir. Yani makale içinde geçen sözlere göre
makale başlığı seçmek. Tek sözle bu yöntem makalenizin çekiciliğini
kaybetmesine neden olacaktır. Bunun yerine anlatmak istediğiniz ya da vermek
istediğiniz mesajdan çok farklı bir başlık seçebilirsiniz. Örneğin yerli arama
motorunun önemini anlatmak için yazdığım makaleye Yandex İsyanı adını vermem
gibi. Tabi ki olayı Yandex arama motorunu baz alarak yazdım. Ama makale
başlığında konunun özeti olan Yerli arama motorunun önemini kullanmaktan
sakındım. Yani makalenizde olan konuları ve ya makalenizden çıkan sonuçları
makale başlığı olarak seçmek yerine makaledeki en önemli şeyi okuyucuların
bulmasını sağlamak insanların kendilerini daha zeki hissetmesine neden
olacaktır. Bu da insanlara özgüven getirdiği için içten içe size pozitif
duygular beslemesine neden olacaktır…
Anlattığım yöntemlere ek sizin de muhakkak geliştirdiğiniz
yöntemler vardır. Yazılar yazmaya başladıkça ve bu konuda tecrübeniz arttıkça
bu konudaki beceriniz de artacak. Benim yöntemlerimi de uygularsanız başarınız
kaçınılmazdır. Ama bu konulara ek olarak şunu belirtmek istiyorum, önemli olan
makalenizin içeriğidir. Her ne kadar makale başlığının öneminden bahsetsek de
bu konuların hepsi sadece güçlü içerikle devreye girer. Yani çok iyi bir
makaleniz yoksa çok güzel ve etkileyici başlık seçimi sadece insanları
kandırmak olur ki bunu da yapmanızı tavsiye etmem. Empati çok önemlidir. Yada
kendinizi okuyucularınızın yerine koymalısınız. Ben olsaydım okur muydum
sorusuna evet diye yanıt veremiyorsanız o zaman o makaleyi geliştirmeye devam
edin…. Bu konular dışında bir kaç önemli
şey de var. Bunlar insanların makalelerinizi okurken sonuçlar çıkarabilmesi,
beyin fırtınaları yapabilmesi, hatta yazdığınız konularda sizinle tartışabilir
olmasıdır. Bunları uyguladığınız sürece, hatta makale başlığını bile
önemsemenize gerek yok….
Umarım yazım faydalı olmuştur. Bu konu için sorularınız ve
önerileriniz varsa bana yazabilirsiniz…
Yorumlar
Yorum Gönder