Aritmetik Ortalama |
Aritmetik ortalama matematiksel işlemlerde, istatiksel hesaplamalarda, yapay zeka ile karar verme algoritmalarında, görüntü işleme algoritmalarında ve birçok yerde yoğun olarak kullanılan bir hesaplama yöntemidir.
Aritmetik ortalamayı basitçe anlatacak olursak verilen sayıların toplamının sayıya bölümünden oluşur. Yandaki resim aritmetik ortalamayı anlamanız için çok yardımcı olacaktır.
Aritmetik ortalama konusu çok basit bir konu olduğu için buradan Algoritmasını yazma aşamasına geçebiliriz. Algoritmayı ilk önce sözde kod olarak yazarak başlayalım. Bu işlemden sonra ben C# programlama dilinde kodlamasını yapacağım. Siz kullandığınız veya öğrendiğiniz programlama diline göre uyarlama yapabilirsiniz.
Aritmetik Ortlama Algoritması.
1. Toplam Değişkeni Tanımla ve 0' a eşitle
2. Toplanan değer sayısı için Count değişkeni tanımla ve 0'a eşitle
3. Tüm sayıları Toplam değişkenine ekle ve her eklemede Count değerini artır.
4. Cevap değişkeni tanımla ve Toplam değişkenini Count değerine bölerek cevab oluştur.
Matematiksel olarak basit bir işlem olan Aritmetik işlemi 4 aşamada yapmamızın nedeni algoritmanın sözde olarak ifade edilmesi için de bir örnek teşkil etmesiydi. Bu işlemi aşağıdaki C# kodunda da göreceğiniz gibi tek satır da çözebilirsiniz. Ama anlattığım sözde kodda özellikle her işlem için değişken tanımalamanın algoritma yazma beceriniz artıracağını düşündüğüm için böyle yazmak istedim.
C# progrmalama dilindeki örnek için gerçek bir hayattan örnek vererek devam etmek istiyorum. Örneğin görüntü işleme yöntemlerinden biri de threshold işlemidir. Threshold işlemi belirli bir eşik değerine göre resmi siyah beyaza dönüştürmek için kullanılan bir algoritmadır. Bu algoritma için en önemli noktalardan biri de eşik değerinin bulunmasıdır ve genelde bu işlem için ortalama çeşitlerinden bir kullanılır. Örnek olması açısından da bende Bitmap formatında olan bir resmi piksellerine ayırma ve bu piksellere göre aritmetik ortlamaya göre eşik değerinin belirlenmesi algoritmasını yazacağım. Algoritma içinde aynı zamanda ortanca, geometrik ortalama algoritmalarının da kullanımı görebilirsiniz. Yani bir eşik değerinin belirlenmesi için ortalama, ortanca ve geometrik orlamaların toplamanın aritmetik ortalaması kullanılmıştır.
public Bitmap CustomThreshold(Bitmap image)
{
var bitmap = new Bitmap(image.Width, image.Height);
int sum = 0;
double geometrik = 1;
List
List
for (int x = 0; x < image.Width; x++)
{
for (int y = 0; y < image.Height; y++)
{
Color pixelColor = image.GetPixel(x, y);
int color = pixelColor.B;
sum += color;
colors.Add(color);
if (color == 0){
color = 1;
};
geometrik *= Math.Round(Math.Pow((double)color, 1.0 / (double)(image.Width * image.Height)), 12);
}
}
int ortalama = sum / (image.Width * image.Height);
int min = colors.Min();
int max = colors.Max();
int ortanca = (min + max) / 2;
int final = (int)((double)(ortalama + ortanca+(int)geometrik) / 3);
for (int x = 0; x < image.Width; x++)
{
for (int y = 0; y < image.Height; y++)
{
Color pixelColor = image.GetPixel(x, y);
int color = pixelColor.B;
if (color < final)
{
bitmap.SetPixel(x, y, Color.FromArgb(pixelColor.A, 255, 255, 255));
}
else
{
bitmap.SetPixel(x, y, Color.FromArgb(pixelColor.A, 0, 0, 0));
}
}
}
return bitmap;
}
Verdiğim örneğin yeni başlayan programcılar için biraz zor olacağını düşünüyorum. Ama buna rağmen aynı zamanda Aritmetik ortalama algoritmasının basit olmasına rağmen kullanıldığına ne kadar faydalı olabileceğini göstermek için bu örneği vermek istedim.
Umarım yazım faydalı olmuştur. Konuyla alakalı sorularınız olursa lütfen sormaktan çekinmeyin. En kısa sürede yanıtlamaya çalışacağım...
Yorumlar
Yorum Gönder